Content

Registrering av slam og betongrester

Formål:

Registrere avfall og rester fra betongproduksjon, samt fra vask av biler og utstyr, i den hensikt å kunne dokumentere: mengder, type, hvor det er levert. Dette kan igjen danne grunnlag for rapportering i miljøregnskap, miljø- og bærekrafts-rapport, bakgrunnsinformasjon for FoU prosjekt og ikke minst gi raske rapporteringer når dette etterspørres fra sertifiseringsorgan, statsforvalteren / miljømyndigheter, ledere etc.

Ansvar/Organisasjon:

Produksjonsleder for blandeverket er ansvarlig for å sikre at avfall og rester fra betongproduksjon og leveranser, håndteres i samsvar med bedriftens prosedyrer, og at registrering og rapportering skjer iht. denne brukerveiledningen.

Blandeoperatøren registrerer mengdene inn i Dagbok under Avfallshåndtering (Slam og betongrester).

Hjullasterfører, maskinfører eller annen medarbeider som har i oppdrag å laste opp slam og betongrester for borttransport, eller for overføring til annen bruk i bedriften, veier / måler og rapporterer inn mengdene til blandeoperatør.

Transportør som kjører betongrestene til deponi eller annet bruksområde rapporterer til blandeoperatør hvilke mengder han har transportert, levert og til hvor. Dette leveres sammen med dokumentasjon fra mottaket, til blandeoperatøren som oppdaterer innregistreringen.

Fremgangsmåte:

Alt slam som tas ut av sedimenteringsanlegg (finstoff / leirekonsistens), samt sedimenterte betongrester (grovere sammensetning), herdede betongrester og kasserte betongprodukter, registreres i Synergi Dagbok når det transporteres bort fra mellomlagring. Dette gjøres enten det leveres til eksternt mottak, eksternt bruksområde eller om det gjenbrukes i bedriften (f.eks. for å lage råstoff til annen produksjon).

Merk.: Du kan både benytte linken i Digital Dagbok, og åpne Skjemaet direkte i Synergi (Åpne), og skrive: Avfall.

Registrering utføres på følgende måte:

Gå inn i SYNERGI – DAGBOK for aktuelt blandeverk.
Helt nederst på siden står linken: Avfallshåndtering(slam og betongrester)
 

Bilde 1: Utsnitt fra Digital Dagbok, nederst på siden.

Linken (Avfallshåndtering)fører deg til flg. skjema:
 

Bilde 2: Eksempel på avfallslogg i Synergi Dagbok.

Klikker du to ganger på «Dato» vil registreringene bli sortert etter dato, med nyeste registrering øverst.

Rull helt nederst der du får anledning til å legge til en ny rad: (Trykk her for å legge til en ny rad)
 

Bilde 3: Eksempel på avfallslogg i Synergi. Linje nederst for å legge til ny registrering.

Når du legger til ny rad velger du blandeverk og «Type avfall»


Bilde 4:Eksempel - Avfallslogg med valg for type avfall..

Betongslam =

Det som vanligvis tas ut av sedimenteringskum ved betongblandeverk (hovedsakelig finstoff / leire-konsistens)

Sedimentert masse =

kan være slam, men inneholder mye utvasket betong, sand og singel (grovere masse)

Herdet betong =

kan være noe du bevisst har lagt til herding (restbetong som kasseres);
betongklumper etter meisling; betongvarer som er kasserte og knuses.
 
Rett dato: (dagens kommer automatisk)
   
Oppgi mengde,
velg enhet.
Her kan velges flere enheter, som deretter regnes automatisk om til kg, som vises i høyre kolonne. F.eks. vil en m3 slam etter avrenning ganges med 1,6 x 1000 og oppgis som 1600 kg. En m3 med betong vil bli til 2400 kg.
Laster du opp en bil, og lasten veies til 15 tonn, kan du legge inn 15 tonn, og det omregnes til 15000 kg. Knust betong oppgitt i m³ blir omregnet til 1500 kg/m3.
 
Destinasjon:  Oppgi også hvor betongrestene er blitt levert (det må vi kunne dokumentere).
Dersom det er gjenbrukt i egen produksjon eller blir til et salgbart produkt, kan du krysse av i ruten: «Internt bruk»
 
Beløp (kostnad):  er en frivillig sak, men noen ønsket å kunne legge inn transport og deponikostnaden pr. levering.
 
Kommentar:   er frivillig. Noen har av og til behov for å kommentere som fritekst. F.eks. klan en her notere henvisning til prøveresultater, hva det er blitt bruk til internt mm.  

Rapporter

Det er knapp øverst i skjermbildet for registrering, der du kan ta ut en rapport: Avfallslogg
(Enten for alle anlegg eller kun ett anlegg og avgrenset til tidsperiode).

Bilde 5: Rapportgenerator, knapp øverst på siden.

Dette vil gi en god rapport å kunne legge til grunn enten i et miljøregnskap /-rapport, eller om Kontrollrådet eller Statsforvalteren ber om dokumentasjon for hvor og hvor mye er levert.
 

Bilde 6: Eksempel på rapport avfallslogg i generert i Synergi, Avfallshåndtering (slam og betongrester).