Content

Setup leveranser

Innstillinger knyttet til leveranser, økonomi o.l. settes her.

Regnskap: Kontoer

Accounting-Ledger_850.png

Listen over hovedbokskontoer, er en kopi av kontoene i regnskapet, og brukes for konfigurere funksjonalitet knyttet til ulike kontoer. Ved fakturering er ethvert varenummer koblet til en hovedbokskonto. Denne koblingen gjøres i Salgsvarer, og basert på denne koblingen blir inntekten bokført mot den aktuelle konto ved eksport til regnskapssystemet. I tillegg slår Fakturagodkjenning opp i kontoplanen i Synergi de aktuelle kontoene. Hvilke kontoer som skal være tilgjengelig her, styres foreløpig oppsett i regnskapssystemet.

Lønn: Flytt timebank transaksjoner til annen konto

AccountingLedgerHourBankBalance_850.png

Lønnssystemet genererer automatisk transaksjoner for feriepenger og arbeidsgiveravgift for timebank. Negative timebank timer (innskudd i timebank), reduserer kostnader knyttet til feriepenger og avgifter. For å beholde kostnaden i perioden arbeidet ble utført, kan disse auto genererte transaksjonene flyttes fra kostnadskontoer til balansekontoer. Det oppnås ved angi på resultatkontoen hvilken balanse konto transaksjonen skal flyttes til, i kolonnen "Timebank balansekonto". I "Timebank beskrivelse på bilag" angir en tekst som skal legges på i beskrivelsen på transaksjonen i bilaget.

Lønn: Splitt deler av lønnskost til annen konto

AccountingLedgerSplitSalary_850.png

I en del selskaper splitter en lønnskostnad opp i produksjon og administrasjon. Det gjør at en får dobbeltsett med kontoer knyttet til feriepenger og arbeidsgiveravgift. For å oppnå dette kan en i kolonnen "Splitt lønn konto" angi hvilken konto deler av kostnaden skal overføres til. I kolonnen "Splitt lønn prosent" angir en hvilken prosentsats som skal ligge til grunn, mens beskrivelse til bilaget angis i "splitt lønn beskrivelse". Flyttingen fungere slik at ved overføring av lønn til regnskap så flyttes gitt prosent sats av kontoene angitt i tabellen "Basis kontonr" fra konto i kolonnen "konto" til konto angitt i kolonnen "Splitt lønn konto".

Ordrer: Avdelinger

Her legger en inn opplysninger og innstillinger knyttet til avdeling.

Håndtering av fri tømmetid

Det er lagt inn noen kolonner som styrer beregning av fri tømmetid:

Ordre: Enheter

Kolonnen UNECERec20 (UN/ECE Recommendation 20) brukes i forbindelse med EHF. Vi bruker fortrinnsvis denne standarden i EHF, men om det er noen enheter som mangler her, kan vi bruke utvidelsen UN/ECE Recommendation 21, da må X settes som prefix foran koden for å unngå duplikat av enhet i UN/ECE Recommendation 20. Mer info om EHF enheter finner en her: https://docs.peppol.eu/poacc/billing/3.0/syntax/ubl-invoice/cac-InvoiceLine/cbc-InvoicedQuantity/unitCode/

Faktura serier

Fakturaserier.png

I hvert domene kan en ha flere fakturaserier. Dette skilles på typer:

I feltet serier, angir en i utgangspunktet første siffer, men det er ikke knyttet noen funksjon til dette feltet, og fakturanummeret kan ha løpt i fra første siffer. Så dette feltet har ikke så mye praktisk betydning.

Når Synergi generer nytt fakturanummer hentes siste fakturanummer i aktuell fakturaserie(basert på type) + 1. Dersom det ikke eksisterer noen fakturaer i aktuell serie, hentes nytt fakturanummer fra feltet Start FakturaNr i tabellen vist over basert på fakturatype. Det er også mulig å gjøre et hopp i serien, f.eks. når fakturaserien når taket. Da setter en nytt fra og til fakturanummer i feltene Nytt Start FakturaNr og Nytt Siste FakturaNr. Når ordinært Siste FakturaNr er nådd plukker Synergi Nytt Start FakturaNr og setter neste fakturanummer til Nytt Start FakturaNr + 1.

Artikler: Lager transaksjonstyper

StockTransactionsTypesGrid.png

Transaksjonstypene brukes ved lagertransaksjoner for å skille hvilken type transaksjon det er. Noen typer har spesiell funksjonalitet knyttet til seg. Alle typer som har krysset av i feltet "stykklister" vil f.eks. generere ytterligere lagertransaksjon mot varene som er koblet til den aktuelle varen via stykklister i salgsvarer. Det vil si at hvis f.eks. en blokk har definert hvilke råvarer(armering o.l.) som brukes i produksjon av blokken, så vil råvarene trekkes fra lager når blokken legges inn på lager. Derfor er det viktig at kun de typene som brukes ved innmelding av produksjon har krysset av i feltet "stykklister".

Blandeverk

Laste opp prislister

Prislistene lastes opp som pdf filer til hvert enkelt blandeverk. Dette gir da enkel tilgang for alle til gjeldende prislister fra dagbok, tilbud osv.

UploadPricelist_700.png

For å laste opp prisliste, velg først aktuelt blandeverk, klikk så på fanen "Filer". Her finner en alle filer som er lastet opp på valgt blandeverk. Dra filen fra windows utforsker og slipp i området vist på bildet over.

NB! Filnavnet må begynne med teksten "Prisliste" for at den skal bli tilgjengelig fra dagbok, tilbud o.l. Slett gamle prislister når ny er lastet opp.